Hans Zender
Frits Bolkestein
Geert Wilders

See also

Radio Netherlands

Knowledge Identifier: &Radio_Netherlands_Worldwide


Radio Netherlands Worldwide

Public radio and television network based in Hilversum, producing and transmitting programmes for international audiences outside the Netherlands add

Category: Journalism

Founded in 1947.

Countries: Netherlands (33%), Germany (11%), United Kingdom (11%)

Main connections: BBC, Hans Zender, Frits Bolkestein

Linked to: BBC, Philips, Public company




This timeline needs to be reviewed and corrected, as it has been automatically generated from multiple web sources.
Please help improve it by adding dated informations, images and videos about Radio Netherlands Worldwide.


The plan was to restart broadcasting along the lines of the BBC. Whilst this succeeded for the new external service, Radio Nederland Wereldomroep which was founded in 1947, political pressure led to the re-establishment of the complicated system of broadcasting societies sharing airtime on domestic networks add something


There were DX courses on basic electronics and propagation during the 1960s and 1970s add something


It pioneered call-in shows, in both the English and Spanish versions, during the latter part of the 1970s add something


When host Jonathan Marks took over in August 1980, he re-launched the show less than one year later by adding news/topical features and eliminating the music add something


Hans Zender - In 1984 he became Head of the Hamburg State Opera and General Music Director of the orchestra there, changing in 1987 to the position of Conductor in Chief of the Chamber Orchestra of Radio Netherlands in Hilversum, where he worked until 1990


Radio Netherlands Worldwide has distributed content via web and e-mail technology from as early as 1992 add something


Despite severe budget cutbacks in 2004, the station has maintained its standing as one of the more creative production houses in Europe add something


The English-language shortwave broadcasts to North America were discontinued on October 26, 2008, due to a survey that claimed that more listeners to the network were using the "podcasting" service instead of shortwave radios add something


In 2009, Canadian born disc jockey revived the "Happy Station" from its new home base in Taipei, Taiwan, the Republic of China add something


Literary programmes "Radio Books" ended in 2010 and "Commonwealth Short Stories" ended the following year add something


In September 2010, RNW discontinued "Newsline" which had been its staple current affairs programme and discontinued news bulletins add something


Geert Wilders - On 2 October 2011 Radio Netherlands Worldwide reported that a retired Dutch politician of the People's Party for Freedom and Democracy Frits Bolkestein, who is sometime called the 'mentor' of Geert Wilders, "does not share his views"


As a result, Radio Netherlands ceased providing information for Dutch people living abroad or be "presenting a realistic image of the Netherlands to the rest of the world" and, after 2012, focus solely on "making information available in countries where free speech is suppressed or threatened" add something


The blog was discontinued in 2012 as a result of budget cuts add something


Earlier in the year, on May 10, 2012, the broadcaster ended its Dutch language service add something


The environmental programme "Earth Beat" ended with the closure of the English service in June 2012 as did "South Asia Wired add something


On June 14, 2012, Radio Netherlands Worldwide announced that it will end its Indonesian and English broadcast services on June 29, 2012, due to steep budgets cuts imposed by the Dutch government and a concomitant change in focus add something


" "The State We're In", a coproduction with American public radio station WAMU-FM, was a programme about "human rights, human wrongs and how we treat each other" told from a first person perspective, continued for several months as a podcast and North American broadcast before ending in October 2012 add something


The last programme broadcast on shortwave was a daily half-hour show in Spanish for Cuba named "El Toque" , which ended on 1 August 2014 add something