default_profile

Connections

Federal Communications Commission
(Telecommunications)
Tribune Company
(Business)
Ajit Pai
(Cricket)
Mediacom
(Telecommunications)
Freedom Communications
(Media and Entertainment)
Fox Broadcasting Company
(Media and Entertainment)
HBO
(Media and Entertainment)
 

See also

SFR

Sinclair Broadcast Group

Knowledge Identifier: &Sinclair_Broadcast_Group

add

Sinclair Broadcast Group

American telecommunications company that operates the largest number of local television stations in the United States add

Category: Business (24)

Founded in 1986.

Countries: United States (69%), Cleveland (7%), India (5%)

Main connections: Federal Communications Commission, Tribune Company, Ajit Pai

Linked to: Federal Communications Commission, Fox Broadcasting Company, Cerberus Capital Management, Freedom Communications

 

Timeline


 

This timeline needs to be reviewed and corrected, as it has been automatically generated from multiple web sources.
Please help improve it by adding dated informations, images and videos about Sinclair Broadcast Group.


1986

All three stations originally were independents, though WBFF and WTTE became charter affiliates of the Fox Broadcasting Company at its launch in 1986 add something


1990

In 1990, David Smith and his three brothers bought their parents' remaining stock and went on a buying spree that eventually made it one of the largest station owners in the country add something


1991

Sinclair pioneered the LMA concept in 1991 add something


1994

Between 1994 and 1997, nine stations owned by Glencairn Ltd. entered LMAs with Sinclair-owned stations in the same cities add something


1995

Though Sinclair became a public company in 1995 and is currently traded on NASDAQ under the symbol SBGI, the Smith family still retains a majority financial interest, and all four Smith brothers serve as executives or directors add something


1998

Of these stations, WLFL and WTVZ are both former Fox charter affiliates, having disaffiliated with the network in 1998 to become affiliates of The WB add something


2001

Sinclair tried to merge outright with Glencairn in 2001 and purchase Edwards' Pittsburgh station add something


2002

Bill Maher - The show was canceled on June 16, 2002, and the Sinclair Broadcast Group had dropped the show from its ABC-affiliated stations months prior


2004

Sinclair fired its Washington bureau chief Jon Lieberman, stating he revealed company business when he publicly discussed the documentary in an interview published October 18, 2004, in the "Baltimore Sun" add something

 

CBS Corporation - On December 2, 2004 Viacom acquired CBS affiliate KOVR in Sacramento, from Sinclair Broadcast Group


2006

In the summer of 2006, Charter Communications streamlined its operations, which included selling off portions of its cable system which were "geographically non-strategic" add something

 

Mediacom lost 14,000 subscribers during the last quarter of 2006 and an additional 18,000 subscribers during the first quarter of 2007 add something

 

Sinclair was involved with retransmission negotiations with Time Warner Cable at the same time as the Mediacom dispute in 2006 and 2007, but the two sides reached an agreement on January 19, 2007 add something

 

The stock did not fully recover until late 2006 add something

 

This model was ultimately unsuccessful, and on March 31, 2006, "News Central" ended its national news broadcasts add something

 

In September 2006, the WB and UPN merged their operations into a new network, the CW add something

 

Cable TV company Mediacom filed an antitrust lawsuit against Sinclair on October 2006, claiming that Sinclair insisted on blanket carriage of 22 SBGI stations at all Mediacom cable companies where SBGI operates a TV station regardless of market differences add something

 

On December 22, 2006, WTWC-TV in Tallahassee, Florida, renewed its affiliation agreement with NBC, keeping the station affiliated with the network through the end of 2016 add something


2007

Starting in 2007, Sinclair launched a new newscast on some of its stations, completely separate from local news operations, called "American Crossroads" add something

 

"Broadcasting & Cable" reported on January 5, 2007 that Sinclair might pull 30 stations from Comcast systems after its retransmission agreement was slated to expire on February 5 add something

 

On January 30, 2007, Senators Daniel Inouye, chairman of the US Senate Committee on Commerce, Science and Transportation and Ranking Member Ted Stevens signed a letter addressed to Kevin Martin, the chairman of the Federal Communications Commission, directing him to resolve the issue add something


2008

Prior to 2008, these stations were owned by CBS Television Stations add something


2009

In February 2009 Sinclair announced that many stations will adhere to the original DTV transition date of February 17, 2009 add something

 

In December 2009, Sinclair announced that it would pull all of its stations from Mediacom systems for the second time in three years if a deal was not reached by midnight on December 31 add something


2010

In November 2010, Sinclair announced that it would pull 33 of its stations in 21 cities on January 1, 2011, if the two parties didn't come to an agreement add something


2011

The deadline was subsequently extended to January 14, 2011 add something

 

The two companies reached an agreement on January 15, 2011, shortly after the deadline was extended another 24 hours add something

 

On March 9, Comcast and Sinclair jointly announced a four-year deal for retransmission rights, expiring on March 1, 2011 add something

 

The two came to a new agreement for continued carriage on March 3, 2011; this agreement was negotiated without any public statements or announcements add something

 

On May 21, 2011 it was announced that Sinclair Broadcasting Group had purchased the Ring of Honor professional wrestling company add something

 

Desmond Wolfe - On August 13, 2011, Haworth, returning to his Nigel McGuinness ring name, returned to ROH at the promotion's first "Ring of Honor Wrestling" tapings under the Sinclair Broadcast Group banner, working as the color commentator beside Kevin Kelly

 

On November 2, 2011, it was announced that Sinclair would purchase all eight television stations owned by Freedom Communications in a move for Freedom to eliminate its debt; the sale is pending Federal Communications Commission and United States Department of Justice approval add something

 

Sinclair announced on November 2, 2011 that it would acquire the entire television division of Freedom Communications add something

 

Freedom Communications - The company announced on November 2, 2011 that it would sell its entire television division to Sinclair Broadcast Group in a move to eliminate the company's debt

 

However Manhan Media purchased that station in December 2011, though it immediately turned around in February 2012 and entered a shared services agreement with Sinclair, effectively giving them all but license control of WWHO. add something

 

Sinclair took over the operations of the Freedom stations on December 1, 2011 through time brokerage agreements add something


2012

Prior to the FCC's approval of the purchase which is expected in early 2012, Sinclair will manage the stations under local marketing agreements following antitrust approval of the sale by the Federal Trade Commission, Sinclair will supply working capital to the stations in consideration of service fees and performance incentives through the LMAs add something

 

Clear Channel Communications - In 2012, Newport announced its intentions to sell off as many of the former Clear Channel stations as is legally allowed to Nexstar Broadcasting Group, Cox Media Group and Sinclair Broadcast Group

 

The group deal was officially completed on January 1, 2012 after the Federal Communications Commission approved the group deal on December 21, 2011 add something

 

The deal was granted approval by the FCC on March 13, 2012 and was consummated on April 1 add something

 

On May 15, 2012, Sinclair renewed its affiliation agreement for its 19 Fox affiliates for five years through 2017 add something

 

Dish Network's retransmission agreement with Sinclair Broadcast Group was slated to expire on August 13, 2012 add something

 

The deal was granted approval by the FCC for both Sinclair and Deerfield Media with their respective stations on November 19, 2012 add something


2013

In January 2013, Fox has announced that it will not excercise its option to buy any of the Sinclair stations in those four markets mentioned add something

 

DirecTV - On February 18, 2013, Sinclair Broadcast Group announced that they were involved in a carriage dispute with DirecTV. This dispute was solved with the two companies making a deal on February 28, 2013

 

DirecTV's retransmission agreement with Sinclair Broadcast Group is slated to expire on February 28, 2013 add something

 

On April 11, 2013, Sinclair announced that it would merge with Fisher Communications, which owns twenty television stations in the western United States, as well as three Seattle radio stations add something

 

On June 18, 2013, the purchase of Dielectric Communications, a key supplier of broadcast television antennas, from SPX was announced add something

 

On September 25, 2013, Sinclair announced that it would purchase eight stations owned or operated by New Age Media add something


2014

However, on March 21, 2014, in advance of the FCC vote on joint sales agreements, Sinclair announced that it would instead sell WABM, WHP-TV and WMMP to independent third parties who would not enter into any operational agreements with Sinclair, assign the grandfathered time brokerage agreement for WLYH-TV in Lancaster to the new owner of WHP-TV and terminate the local marketing agreement for WTAT-TV in Charleston add something

 

Sinclair signed an agreement on June 2014 which adds GetTV to 33 TV markets by the end of September add something

 

The division runs American Sports Network announced on July 17, 2014 add something

 

On August 20, 2014, Sinclair announced that it would swap WTTA in Tampa Bay and KXRM-TV and KXTU-LD in Colorado Springs to Media General in exchange for WJAR in Providence, Rhode Island, WLUK-TV and WCWF in Green Bay, and WTGS in Savannah, Georgia add something

 

Upon FCC approval of the Media General-LIN merger on December 12, 2014, Sinclair was mentioned as a possible buyer of two of the stations that Media General has to end LMA's with due to tighter scrutiny such deals are getting by the FCC, including WYTV in Youngstown, Ohio and KTKA-TV in Topeka, Kansas, both ABC affiliates add something


2015

The Tornante Company - In June 2015, Tornante Co. formed Tornante-Sinclair LLC, a TV production company, with Sinclair TV Group

 

On August 25, 2015, ten days after the 2012 retransmission agreement had expired, Dish customers lost access to 129 Sinclair stations, resulting in the largest local television blackout in history add something

 

In June 2015, Sinclair TV Group, Inc. formed Tornante-Sinclair LLC, a TV production company, with Michael Eisner's Tornante Co. With MGM on October 31, 2015, Comet (Comet_(TV_network)) was launched as a sci-fi broadcast subchannel network add something

 

In June, subsidiary Sinclair TV Group, Inc. formed Tornante-Sinclair LLC, a TV production company, with Michael Eisner's Tornante Co. With MGM on October 31, 2015, Comet (Comet_(TV_network)) was launched as a sci-fi broadcast subchannel network add something


2016

Larry H. Miller - In 2016, the station was sold to the Sinclair Broadcast Group

 

The Weather Channel - In August 2016, reports surfaced that Sinclair Broadcast Group expressed interest in acquiring ownership of The Weather Channel

 

Sinclair's news operations has launched six drone teams in September 2016 add something

 

On December 16, 2016, Jared Kushner, son-in-law of President-elect Donald Trump, stated that it had reached deals with Sinclair to give the company extended access to the Trump campaign, in exchange to airing interviews with the Republican Party candidate on its stations add something

 

A December 22, 2016 "Washington Post" review of Sinclair's internal documents, as well as reviews of the newscasts and public affairs programming on the company's stations, revealed that more broadcast time was given to favorable or neutral coverage of Trump's campaign than to other candidates in the primary and general election campaigns of 2016 add something


2017

In mid-April 2017, Sinclair announced it had hired Boris Epshteyn after his service in the 2016 campaign and, from January to March 2017, the Trump Administration as White House assistant communications director for surrogate operations add something

 

On April 20, 2017, reports surfaced that Sinclair was in talks of acquiring Tribune Media, pending FCC discussions over reinstating the so-called "UHF discount" that was suspended during the Obama administration add something

 

In response to Sinclair's May 2017 purchase of Tribune, Craig Aaron, president/CEO of media advocacy group Free Press, accused Sinclair of currying favor with the Trump administration through the interview arrangement with Trump, the group's February hiring of former Trump campaign aide Boris Epshteyn as a political analyst, and executive chair David Smith's meetings with then-FCC commissioner Ajit Pai prior to Pai's appointment as the agency's chair in exchange for deregulating media ownership rules to allow the company to expand its broadcasting portfolio add something

 

On May 7, 2017, reports indicated that Sinclair Broadcast Group was nearing a deal to purchase Chicago-based Tribune Media, which was approached by Sinclair management about a possible merger in late February add something

 

Nexstar Broadcasting Group - However, on May 8, 2017, it was announced that Tribune reached a deal to be acquired by Sinclair Broadcast Group

 

Tribune Company - On May 8, 2017, Sinclair Broadcast Group officially announced its intent to acquire Tribune Media

 

Tribune Entertainment - On May 8, 2017, Sinclair Broadcast Group officially announced its intent to acquire Tribune Media

 

TV by the Numbers - On May 8, 2017, Sinclair Broadcast Group officially announced its intent to purchase Tribune Media

 

Tribune Company - On May 8, 2017, the company announced its sale to Sinclair Broadcast Group

 

On June 1, 2017, it was reported that a federal appeals court could put the Sinclair-Tribune merger on hold add something

 

The D.C. Court of Appeals denied the emergency stay motion on June 15, 2017, though it is still subject to a pending court proceeding to appeal the UHF discount implementation add something

 

Tribune Company - On June 15, 2017, it was reported that the appeals court has removed the roadblock to the upcoming merger between Sinclair Broadcast Group and Tribune Media

 

In July 2017, Sinclair's political views were scrutinized by the HBO news comedy program "Last Week Tonight" add something

 

In July 2017, liberal HBO host John Oliver criticized Sinclair for its conservative slant add something

 

Tribune Company - On July 27, 2017, the law firm of Faruqi & Faruqi, LLP, filed a class-action lawsuit on behalf of Tribune Media shareholders who have been harmed by Tribune's and its board of directors' alleged violations of Sections 14 and 20 of the Securities Exchange Act of 1934 in connection with the proposed merger of the Company with Sinclair Broadcast Group, Inc.

 

On August 2, 2017, it was reported that Fox Television Stations was in talks with Ion Media to create a joint venture that would own their respective stations add something

 

On October 24, 2017, it was reported that the Federal Communications Commission eliminated a rule that required broadcast station groups to maintain a physical presence in the community of their primary local coverage areas, a move that would help media companies further consolidate their operations and potentially assist Sinclair Broadcast Group's media ambitions add something

 

Tribune Company - On October 24, 2017, it was reported that the Federal Communications Commission eliminated a rule that required broadcast station groups to maintain a physical presence in the community of their primary local coverage areas, a move that would help media companies further consolidate their operations and potentially assist Sinclair Broadcast Group's media ambitions


2018

In January 2018, the "Financial Times" reported that Fox was finalizing a deal to acquire as many as 10 Fox affiliates from the combined company, including KCPQ, Sinclair's KOKH-TV, and several former O&Os currently under Tribune ownership add something

 

Tribune Company - The U.S. Department of Justice has just signaled that it is ready to approve the deal between Sinclair Broadcast Group and Tribune Media - however, on February 15, 2018, the New York Times reported that amendments recently made to the rules of the Federal Communications Commission regulating media-firm mergers by its current Commissioner, Ajit Pai, alleging that the amendments being promulgated by the Commissioner were being made to the benefit of Sinclair, as alleged by the FCC's own inspector general, David L. Hunt

 

On February 21, 2018 Sinclair informed the FCC that it planned to sell off Tribune stations in New York City, Chicago, and San Diego, while seeking waivers to purchase the Tribune stations in Indianapolis, South Central Pennsylvania, and Piedmont Triad add something

 

In March 2018, the company was criticized when it ordered its stations to deliver an "anchor-delivered journalistic responsibility message" during their newscasts add something

 

Deadspin - In March 2018, "The Concourse" posted a video showcasing versions of a controversial "journalistic responsibility" promo being produced by television stations owned by Sinclair Broadcast Group, which helped bring mainstream attention to them

 

At least 66 Sinclair-owned stations produced their own version of the message, with the first being aired on March 23, 2018 add something

 

After the compilations went viral, Trump responded to the promos on April 2, 2018, defending the company as being "far superior to CNN and even more Fake NBC, which is a total joke add something

 

Travys Gettys, April 2, 2018, Raw Story, s://www add something

 

David Folkenflik, April 3, 2018, NPR, s://www add something

 

Indiana Statesman, Joe Lippard, April 3, 2018, s://www add something

 

Kyle Smith, April 4, 2018, National Review, s://www add something

 

CNN, Elliott C. McLaughlin, April 10, 2018, s://www add something

 

The Guardian, Jon Swaine, April 10, 2018, s://www add something

 

Washington Post, Paul Farhi, April 10, 2018, s://www add something

 

On May 9, 2018, Fox Television Stations announced it would be acquiring KCPQ, a Fox affiliate in Seattle, Washington; WSFL, a CW affiliate in $Miami, Florida; KDVR, a Fox affiliate in Denver, Colorado; WJW, a Fox affiliate in Cleveland (WJW_(TV)), Ohio; KTXL, a Fox affiliate in Sacramento,_California; KSWB, a Fox affiliate in San Diego, California; and KSTU, a Fox affiliate in Salt Lake City, Utah for 910 million in cash and value stock add something

 

On July 16, 2018, Federal Communications Commission chairman Ajit Pai rejected the deal between Sinclair Broadcast Group and Tribune Media and proposed that the deal be sent to a hearing add something

 

Tribune Company - On July 16, 2018, Federal Communications Commission chairman Ajit Pai rejected the deal between Sinclair Broadcast Group and Tribune Media and proposed that the deal be sent to a hearing

 

Chicago Cubs - On December 18, 2018, it was reported by the Chicago Sun-Times that the team was preparing to launch its RSN, "Marquee", in 2020, and that Sinclair Broadcast Group was a frontrunner to serve as managing partner


2019

Lara Logan - In 2019, she joined the Sinclair Broadcast Group

 

In January 2019, Sinclair launched an OTT multi-channel streaming service Stirr providing free streaming access to local Sinclair station content as well as on-demand shows and movies add something

 

In February 13, 2019, Sinclair and the Chicago Cubs announced a new regional sports network, Marquee Sports Network, to start in 2020 with exclusive rights to Cubs' games add something

 

On March 9, 2019, Sinclair purchased a minority stake in YES Network add something